En bred och fint grusad infart med gott om plats vid sidorna! Det första jag fick se genom vindrutan var att det var full aktivitet i de tre stora hallarna för större fordon.

Larsa hade tydligen observerat min framfart och stod nu och hälsade välkommen vid de splitternya portarna, som sakta och ljudlöst öppnade sig för mig.

”Vi fick schakta bort ca 1 500 ton och gå igenom åsen här för att vi lättare skall kunna ta in de större objekten!” förklarade Larsa med sitt lite underfundiga leende. Sannolikt över min lilla stoppsladd!

Vi startade vår rundvandring och mötte genast en medarbetare med stor skyddsutrustning, som satt och vilade efter en tung insats med en kraftfull spolslang.

”Bland våra nya investeringar ser du här en utrustning för vattenblästring, som är ett miljövänligt alternativ där vatten används med enbart tillsats av sodaglas ,under mycket högt tryck. Ingen gnistbildning förkommer och ytan blir ren från fett, färg, klorider, smuts och salt. Detta gäller speciellt vid kraftigt korroderat stål.”

Vi har nu också en Josam AM Laser för rammätning av lastbilschassin. Försäkringskrav.

Berättade Larsa.

Sedan pekade Larsa på ett tält som bars upp av stora stålbågar.

”Vi har nu också fått ett riktigt stort väderskydd på plats, som kommer att bli särskilt bra att ha i vinter.”

Stort är det! Ett par mindre flygplan skulle säkert få plats inuti.

”Här har vi brandkårens stora trycktank som rymmer 10 000 liter släckvatten. När den är tom på vatten, kan vi enkelt lyfta och flytta den med vår största hjullastare som klarar 12 ton.”

”Trycktanken har fått en så kraftig stöt, att vi blir tvungna att byta ut elektroniken. Det är det elektrikern Vincent Lietoff arbetar med här.”

”Jaha,” säger jag då. ”Nu vill jag höra hur du tänker och varför ni satsar så hårt på er vidareutveckling?”

Larsa sätter sig ned, funderar och lägger pannan i djupa veck. Så lyser han upp och berättar stolt.

”Du har kanske sett att vi får in allt fler helt nya fordon, tunga fordon som lastbilar med och utan släp och stora maskiner, direkt från fabrik och återförsäljare!

Våra kunder kräver allt bättre kvalitet av oss. Särskilt när det gäller slutfinish.”

Låt oss gå in och se på en av våra färskaste specialiteter.”

Och nu pekar Larsa på en stor stänkskärm som sitter på en nylackerad mycket fin tung lastbil.

”Den här bakskärmen är tillverkad av durkplåt i aluminium och av en extremt tålig plastskiva, som är reptålig, har hög slaghållfasthet och låg vikt.

 Den har vi fått tillverka och forma, tvätta, slipa och polera innan grundning och lackering med åtskilliga olika färglager. Sedan kommer nedslipning så att profilerna kommer i dagen. Slutligen följer de genomskinliga lacklagren och en slutpolering.”

”Vi vill hela tiden ligga lite före med vad som kan krävas, och vi skall överträffa våra kunders förväntningar. Och det är självklart att de kvalitetshöjningar vi gör för fabriksnya objekt också kommer att förbättra jobben som vi gör på den begagnade sidan.”

Säger en effektiv chef, som genast går vidare till nästa medarbetare som påbörjat ett nytt projekt!

Plåtverksta´n omsätter ca 15 Mkr/år med 10 anställda och har haft en intressant utveckling under sin drygt 20-åriga verksamhet. Från ett par entusiaster och ett par hundra kvadratmeter till dagens nästan dussinet anställda och en tomt på nästan 20 000 kvadratmeter med hallar, sprutboxar, väderskydd och verkstadsytor mm.

”Med åren har vi blivit duktiga på problemlösningar, och vi kan nog kalla oss experter på ytbehandling och finish för lastbilar och stora objekt.”
 Avslutar Lars-Erik Lövgren.

Kontakta gärna Larsa eller Annika för mer information om t ex

Blästring, pulverlack, industrilackering, lastbilslackering, bilskador, bil- & mc-lack, försäkringsskador mm.

070-301 51 27
0290-378 86
info@platverkstan.se
http://www.platverkstan.se

Text & foto Horst Mueller